10 wyzwań związanych z przetwarzaniem danych, przed którymi stoją współczesne firmy

By Weronika Skotnicka

Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w chmurze?

Korzyści z wykorzystywania zwinnych (lean) rozwiązań IT udostępnianych jako usługi powodują, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na przechowywanie w chmurze, przenosząc do niej nie tylko dane, ale także różne obszary działalności operacyjnej. O ile wygoda i korzyści są tu bezsporne, warto zastanowić się, jak zorganizowane jest bezpieczeństwo danych w chmurze. Jak o nie zadbać, by nie narazić się na różnego rodzaju ryzyka?

Z technicznego punktu widzenia nie ma żadnych przeszkód, aby dane firmy przechowywać i przetwarzać w chmurze. Jeżeli jednak decydujemy się na taki krok, to jednocześnie powinniśmy zastanowić się, czy dane przechowywane na serwerach poza firmą są bezpieczne.

Bezpieczeństwo danych w chmurze – na co zwrócić uwagę?

Na kwestie bezpieczeństwa danych w chmurze warto spojrzeć w kilku kontekstach, przy czym żadnego nie powinno się bagatelizować. Każdy z nich niesie dla przedsiębiorstw konkretne rodzaje ryzyka.

Dostawca

Pierwszy dotyczy dostawców usług w chmurze, ich wiarygodności, rzetelności w dochowywaniu standardów oraz stabilności biznesowej. Zawsze warto zweryfikować podmiot, który dostarcza nam usługę – a szczególnie to, jaki poziom poufności danych jest w stanie nam zapewnić oraz czy deklaracje na tym gruncie mają jakiekolwiek poparcie w certyfikatach (m.in. ISO 27018) oraz czy podmiot działa zgodnie z rozporządzeniem GDPR / RODO.

Czynnik ludzki

Drugi kontekst odnosi się do kultury organizacyjnej firmy, która decyduje się na korzystanie z chmury. Bezpieczeństwo danych w chmurze w największym stopniu zależy od czynnika ludzkiego. Dlatego warto rozważyć, czy kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, przyjęte w nim standardy, polityka bezpieczeństwa, realizowane procesy biznesowe i działania, pozwalają na to, by móc bezpiecznie oprzeć procesy przetwarzania danych w chmurze. Im bardziej wrażliwe lub ważne dla firmy dane planujemy przenieść do chmury, tym ściślej powinno się weryfikować gotowość organizacji do działania w takim modelu. Mało tego, już po rozpoczęciu przygody z cloud computing, utrzymanie odpowiedniego poziomu ochrony danych powinno być wspierane przez cykliczne, wewnętrzne audyty bezpieczeństwa.

Kwestie techniczne

Trzeci kontekst dotyczy kwestii technicznych wykorzystywanej usługi, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo danych w chmurze. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy usługa w chmurze zapewnia szyfrowanie danych, jak również czy możliwe jest przesyłanie do chmury danych, które uprzednio zostały zaszyfrowane po stronie przedsiębiorcy. Dla własnego bezpieczeństwa warto sprawdzić poziom jakości usług (SLA) dostawcy, jego czas reakcji na zgłoszenia, zasady działania helpdesku, gwarantowany poziom dostępności usług itp.

Sprzęt użytkowników

Kolejny kontekst dotyczy sprzętu, wykorzystywanego przez pracowników do korzystania z danych przetwarzanych w chmurze. Nawet jeśli informacje firmy są w pełni zabezpieczone przez dostawców usług, może się okazać, że największa podatność na naruszenie danych występuje po stronie użytkowników. Wystarczy, że pracownicy na swoich urządzeniach (również prywatnych) tworzą różnego rodzaju kopie zapasowe czy własne wersje dokumentów, albo nie zachowują standardów bezpieczeństwa w stosowaniu haseł czy zarządzania autoryzacją. Poniekąd powracamy tu do punktów omówionych już wyżej, dotyczących dojrzałości organizacyjnej firmy oraz czynnika ludzkiego. Niezależnie od wszystkiego sprzęty, które na co dzień są użytkowane przez pracowników, także poza biurem, powinny być należycie zabezpieczane przed nieautoryzowanym dostępem, a dane – jeśli są cenne dla przedsiębiorstwa – powinny być na takich urządzeniach szyfrowane.

Na jakie ryzyka narażamy firmę decydując się na przetwarzanie danych w chmurze?

Zagrożenia związane z wykorzystywaniem chmury możemy podzielić na:

związane z wszelkiego rodzaju naruszeniami danych (nieautoryzowanym dostępem, nieuprawnionym przetwarzaniem),

ograniczeniami w dostępności danych,

utratą danych.

W znacznym stopniu ryzyka te można ograniczyć do minimum, aby jednak tego dokonać, należy kierować się dobrze określoną strategią bezpieczeństwa.

Czytaj także: Przetwarzanie danych – chmura publiczna, prywatna czy hybrydowa?

Jak chronić dane przetwarzane w chmurze

Wybierz sprawdzonego dostawcę

Zagrożenie związane z ograniczoną dostępnością danych (i usług w ogóle) najlepiej rozwiązać poprzez wybór sprawdzonego i możliwie pewnego dostawcy, o odpowiednim potencjale i zapleczu technologicznym, który na poziomie umowy daje gwarancje utrzymania wysokiej dostępności usług.

Wdrażaj politykę bezpieczeństwa i zwracaj uwagę na certyfikację dostawców

Bardziej złożoną problematyką jest zarządzanie ryzykiem naruszenia danych, ponieważ potencjalne incydenty mogą występować zarówno po stronie dostawcy usługi, jak i samej firmy, która z tych usług korzysta. W tym kontekście z jednej strony powinno się zadbać o skuteczne wdrożenie polityki bezpieczeństwa, uwzględniającej takie elementy, jak: szyfrowanie danych przez użytkowników usługi w chmurze, wykorzystanie szyfrowanego połączenia z chmurą, stosowanie dwuetapowej weryfikacji użytkownika, stosowanie silnych haseł i zarządzanie hasłami na urządzeniach końcowych. Z drugiej strony warto sprawdzić, czy działalność usługodawcy objęta jest certyfikacją – np. zgodności z rozporządzeniem GDPR (RODO) czy ISO/IEC 27018. Posiadanie certyfikatu ISO 27018 oznacza, że podmiot musi spełniać szereg kryteriów, które zwiększają bezpieczeństwo danych w chmurze, takich jak: sprawowanie ochrony przed próbami instytucjonalnej ingerencji w dane, wymuszanie na pracownikach podpisania klauzuli o zachowaniu poufności danych, uniemożliwianie jakiejkolwiek formy udostępniania czy sprzedaży danych stronom trzecim.

Pamiętaj o backupach – po stronie dostawcy i własnych

Kolejnym ważnym elementem systemu ochrony danych przetwarzanych w chmurze jest polityka w zakresie kopii bezpieczeństwa. Sprawdzeni dostawcy rozwiązań z chmury zapewniają wykonywanie i utrzymywanie kopii zapasowych, dając duże możliwości odzyskiwania danych. Warto jednak podkreślić, że nawet w przypadku współpracy z najlepszym dostawcą usług, wykonywanie własnego backupu dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo baz danych.

Wykonuj cyklicznie wewnętrzne audyty bezpieczeństwa

Ostatnim (i nie najmniej ważnym) elementem strategii bezpieczeństwa danych w chmurze jest systematyczne przeprowadzanie w organizacji audytów bezpieczeństwa pod kątem podatności firmy, użytkowników, sprzętu i wykorzystywanych usług na wszelkiego rodzaju ryzyka naruszenia lub utraty danych.

Czytaj także: Rozwiązania z chmury dla organizacji zainteresowanych analityką biznesową

Chmura w biznesie, biznes w chmurze › Dialog

Chmura jest niezbędnym elementem procesu transformacji cyfrowej – tak na poziomie firm, jak i całej gospodarki.

Cyfryzacja przemysłu będzie jednym z wiodących wątków XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (2-4 września 2020 r.). Proces cyfryzacji opiera się na chmurze – coraz więcej nowoczesnych technologii rozwija się w tym środowisku. Spójrzmy na chmurę z perspektywy przedsiębiorcy, który chciałby rozpocząć proces transformacji swojej firmy.

fot. arch. ABB

Dostępność narzędzi, informacji i zasobów na żądanie

Chmura (cloud) opiera się na trzech blokach konstrukcyjnych związanych z przechowywaniem i zdalnym przetwarzaniem danych: infrastruktura jako usługa (IaaS), platforma jako usługa (PaaS) i oprogramowanie jako usługa (SaaS).

IaaS zapewnia całkowicie zwirtualizowaną infrastrukturę obliczeniową, oferującą takie udogodnienia, jak serwery i przechowywanie dużych wolumenów danych, które można dostosować do potrzeb firm i użytkowników. Jedną z największych zalet IaaS dla przedsiębiorcy jest fakt, że nie musi budować rozległej wewnętrznej infrastruktury przetwarzania danych.

Następnym krokiem jest PaaS. Oprócz całej podstawowej infrastruktury obliczeniowej zapewnianej przez IaaS, PaaS oferuje również systemy operacyjne, narzędzia programistyczne, oprogramowanie do zarządzania bazami danych oraz gotowe prekonfigurowalne moduły. Eliminuje potrzebę zarządzania infrastrukturą, dzięki czemu firmy mogą skupić się wyłącznie na swoich aplikacjach.

SaaS znajduje się na szczycie hierarchii i utożsamiany jest z tym co wiele osób wyobraża sobie jako chmura. Oferuje w pełni rozwinięte rozwiązania aplikacyjne dostarczane w modelu abonamentowym. Z perspektywy użytkownika nie ma potrzeby zakupu sprzętu czy oprogramowania, nie trzeba też myśleć o jego utrzymaniu i ochronie. Użytkownik – abonent musi tylko zastanowić się, w jaki sposób wykorzysta ten pakiet oprogramowania we własnych operacjach i na własne potrzeby.

fot. arch. ABB

Blisko krawędzi czy w chmurze?

Edge (przetwarzanie brzegowe) i Cloud to obecnie najbardziej popularne terminy w przetwarzaniu danych, szczególnie w branżach, które nadal badają korzyści płynące z Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIoT). W przeszłości wiele danych generowanych przez urządzenia było niewykorzystanych, a firmy nie miały możliwości ich łatwej analizy lub udostępniania.Wraz z pojawieniem się technologii Edge i Cloud wszystko się zmieniło. Łącząc korzyści wynikające ze znacznie zwiększonej mocy obliczeniowej i możliwości analitycznych, technologie te pozwalają użytkownikom na pełne wykorzystanie potencjału Przemysłu 4.0. Obecnie wyzwaniem dla przedsiębiorstw przemysłowych jest znalezienie najlepszego sposobu na efektywne zastosowanie tych technologii, pojedynczo lub razem. Celem jest ułatwienie pełnej eksploatacji i udostępnianie danych pochodzących z przemysłowych urządzeń i systemów.

Zasadnicza różnica polega na tym, że Edge działa „lokalnie” – zbliża analizy do systemów przemysłowych i biznesowych, co jest szczególnie ważne w przypadku aplikacji czasu rzeczywistego wrażliwych na opóźnienia. Natomiast chmura jest obsługiwana przez urządzenia przetwarzające dane w odległym centrum danych i zapewnia zasadniczo nieskończone możliwości obliczeniowe oraz łatwą skalowalność w dowolnym momencie. Można by zatem przyjąć, że przetwarzanie brzegowe będzie zasadne do przetwarzania danych wrażliwych na czas. Z kolei przetwarzanie w chmurze przetwarza dane, które nie są zależne od czasu, na przykład w celu analizy długoterminowych trendów.

Edge pełni ważną rolę w przetwarzaniu danych z rozproszonych urządzeń, które wykorzystują różne protokoły komunikacyjne. W tym zakresie rolą Edge jest przygotowanie danych w formacie zrozumiałym dla chmury. Chmura następnie przetwarza dane, których wyniki wpływają na działania podejmowane lokalnie. Na przykład przetwarzanie w chmurze umożliwia zastosowanie i doskonalenie modeli analitycznych, które można następnie wdrożyć z powrotem do Edge i używać ich jako wskazówek do reagowania lokalnie.

Jeśli obsługujemy zdalnie lokalizacje, które mogą mieć niewielką lub żadną łączność z centralną lokalizacją, potrzebujemy lokalnej pamięci masowej, a przetwarzanie brzegowe stanowi idealne rozwiązanie dla tego scenariusza. Jednak skalowanie tych rozwiązań lokalnie wymaga ciągłych inwestycji IT czy zasilanie, jest kosztowne i nie dzieje się tak szybko oraz tak elastycznie jak w przypadku chmury. Z drugiej strony, myśląc o hiperskali, trudno pominąć chmurę. Pamięć i skalowalne zasoby w chmurze nigdy nie będą dostępne na krawędzi sieci w takim wymiarze.

Z punktu widzenia prezesów firm i ich finansów, najważniejszą zaletą rozwiązań chmurowych jest zamiana kosztów stałych na koszty zmienne, co oznacza, że w danym momencie płacimy dokładnie za to, czego potrzebujemy. To wymaga jednak indywidualnego dobrania modelu kosztowego przez dostawcę dla każdej organizacji. Przy stosunkowo niskich kosztach początkowych jesteśmy w stanie rozpocząć projekt w modelu SaaS. A gdy dana aplikacja funkcjonalnie się nie sprawdza, możemy równie szybko przestać z niej korzystać ograniczając koszt i ryzyka do minimum lub wręcz przetestować wiele różnych rozwiązań zasilonych własnymi danymi.

Niezaprzeczalną zaletą chmury jest na pewno szybkość prototypowania, skalowalność, czas wdrażania (time to market), elastyczność, dostęp do mocy obliczeniowej i uwolnienie od kosztów lokalnej infrastruktury. Ten model pozwala bowiem uniknąć inwestycji w rozbudowę lub tworzenie własnych centrów przetwarzania danych oraz zakupu i utrzymania oprogramowania do realizacji celów biznesowych. Optymalizujemy więc koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to też świetny model dla firm, które cechuje sezonowość. Ryzyka? Przede wszystkim bycie zależnym od dostępu do internetu.

W obrębie samej chmury mamy do dyspozycji rozwiązania publiczne i prywatne. O wyborze decydują najczęściej regulacje prawne określające wymogi bezpieczeństwa względem określonej grupy przedsiębiorców, jak i polityka bezpieczeństwa samej firmy. W wielu przypadkach pomieszanie tych dwóch środowisk lub wybranie modelu chmury prywatnej, zapewniającego największą poufność i bezpieczeństwo będzie priorytetem. Tracimy jednak na elastyczności, skalowalności, utrzymując wysokie koszty po stronie przedsiębiorcy.

fot. arch. ABB

Edge i Cloud to bardzo różne technologie. W związku z tym jedna nie może zastąpić drugiej, chociaż zbliżają się do siebie oraz łączą niektóre możliwości i funkcje. To, którą z nich wybrać i jak ewentualnie połączyć w rozwiązanie hybrydowe, zależy w dużym stopniu od aplikacji użytkownika i jego środowiska, struktury organizacji, a także postawionych celów biznesowych.

O technologiach cloud computingu i ich znaczeniu w IV rewolucji przemysłowej będziemy rozmawiać drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Sesja „Chmura w biznesie, biznes w chmurze” rozpocznie się 3 września o godz. 9:30. Zapraszam!

Autor: Anna Wujec

10 wyzwań związanych z przetwarzaniem danych, przed którymi stoją współczesne firmy

Materiał promocyjny Mówiąc „chmura” często mamy na myśli tylko swego rodzaju metaforę Internetu. Tymczasem tak naprawdę przetwarzanie w chmurze zapewnia przede wszystkim bezpieczeństwo danych i elastyczność działania. Ale nie tylko. Chmura oznacza także lepszą współpracę między pracownikami i firmami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji dzięki natychmiastowemu dostępowi do danych. Co więcej, pozwala wyeliminować wiele problemów pojawiających się w firmach korzystających z własnej infrastruktury IT.

Migracja do chmury to przejście od tradycyjnego przetwarzania we własnej serwerowni, przy wykorzystaniu lokalnego serwera lub komputera osobistego na rzecz usług udostępnionych przez tzw. Cloud Providera.

Chmura daje dostęp do wielu usług i aplikacji - od tworzenia kopii zapasowych danych, po rozwiązania komunikacyjne. Biorąc pod uwagę cały potencjał i rozwój chmury obliczeniowej w ostatnich latach, istnieje również wiele wyzwań, przed którymi stoją firmy stawiające na własne rozwiązania. Sprawdź, czy dotyczy to Twojej firmy. Być może chmura obliczeniowa okaże się dobrą alternatywą, która zapewni Ci dynamiczny rozwój.

Jakie ryzyka niweluje korzystanie z chmury?

W porównaniu do tradycyjnego modelu chmura eliminuje liczne ryzyka związane z przetwarzaniem danych. Jeśli podejmiesz właściwe kroki i będziesz współpracować z renomowanym i doświadczonym Integratorem, możesz zminimalizować ryzyko i czerpać korzyści z usług IT w chmurze. Dzięki temu łatwiej przeprowadzisz cyfrową transformację swojego biznesu. Oczywiście minimalizacja potencjalnie kosztownych problemów, które mogą się pojawiać się w trakcie korzystania z własnej infrastruktury, jest zależna od segmentu rynku i specyfiki firmy. Ryzyka mogą powodować straty: finansowe, reputacyjne i regulacyjne. Konieczne są zatem cykliczne audyty pozwalające ocenić, jak zabezpieczamy ryzyka, jak zmieniają się w czasie i jakie zmiany zaszły w otoczeniu przedsiębiorstwa. Jakie ryzyka pomaga zatem ograniczyć chmura?

1. Wysoki koszt zakupu i utrzymania infrastruktury powiązany jest z wieloma potencjalnymi problemami. Zakup sprzętu oznacza wysoki jednorazowy wydatek. Sam proces inwestycji trwa minimum pół roku – od momentu decyzji zmianie może ulec otoczenie biznesowe i zakup może okazać się nietrafiony. Utrzymanie własnej infrastruktury to również problemy związane z jej eksploatacją - sprzęt zajmuje miejsce, trzeba zapewnić mu zabezpieczone pomieszczenie serwerowe i obsługę techniczną.

Musisz też wiedzieć, jakie modele urządzeń wybrać, aby były wspierane przez producenta przez długi czas. Modernizacja własnych systemów może okazać się nieudana, czy wręcz niemożliwa ze względu na koszty lub zakończenie wsparcia przez dostawcę. Istotną kwestią są również szybko rosnące ceny prądu. Chmura współdzielona nie tylko zwalnia nas z zajmowania się sprzętem, ale jest też bardziej efektywna energetycznie, zatem koszt prądu nie przekłada się wprost na cenę abonamentu.

2. Szkolenia własnego działu IT. Brak szkoleń lub niewystarczająca ich liczba podnosi ryzyko incydentów i naruszeń. Najczęściej pracownicy IT szkolą się we własnym zakresie – inicjatywa wynika z potrzeb zespołu. Oznacza to ryzyko braku wiedzy i kompetencji w wąskich dziedzinach IT, co w praktyce przekłada się na długotrwałe i kosztowne poszukiwanie rozwiązań wielu problemów.

3. Brak odpowiedniej liczby specjalistów z zakresu cybersecurity to kolejne zagrożenie bezpieczeństwa. Wiele przedsiębiorstw nie ma wdrożonych procedur dotyczących zabezpieczeń, nie prowadzi również audytów. Bezpieczeństwo kończy się na programach antywirusowych i UTM. Tymczasem liczba zagrożeń rośnie, a rodzaje ataków są coraz bardziej wyrafinowane. Mając do dyspozycji tylko własny, niewielki zespół IT, nie masz szans nadążyć za wszystkimi zmianami.

4. Przerwy w dostępie do zasobów. We własnej lokalizacji musisz się liczyć z przerwami w dostawie energii, czy z czasowym brakiem dostępu do internetu, co oznacza poważne perturbacje i zmusza do stosowania dodatkowych zabezpieczeń. Korzystanie z chmury pozwala na bezproblemowe zabezpieczenie się przed takimi awariami. Łatwo możesz również przenieść pracowników do pracy zdalnej.

5. Niewystarczający backup danych. Ryzykiem jest brak backupu lub jego złe wdrożenie i brak sprawdzonych procedur. Efekty tego typu zaniedbań widać zazwyczaj dopiero wtedy, kiedy trzeba skorzystać z backupu. Wtedy jest już jednak za późno. Poza tym bez regularnych audytów nie jesteś w stanie zweryfikować poprawności tworzenia kopii zapasowych.

6. Brak testów aktualizacji. Brak środowisk rozwojowych i testowych podnosi ryzyko utraty integralności danych po wprowadzeniu poprawek i „łat” w środowisku produkcyjnym. Wiele firm nie ma możliwości testowania aktualizacji przed wdrożeniem. Sam proces wdrażania poprawek może ograniczyć to ryzyko, m.in. dzięki możliwości szybkiego tworzenia w chmurze tymczasowego środowiska przeznaczonego do testów.

7. Niewłaściwa ochrona danych osobowych. Realizacja praw osób fizycznych jest zdecydowanie szybsza w chmurze, niż w rozproszonych systemach przedsiębiorcy. Chmura pozwala scentralizować dane i wprowadzić automatyzację, co przekłada się na szybkość przetwarzania. Odpowiedzialność za działanie infrastruktury spoczywa w takiej sytuacji na dostawcy rozwiązania chmurowego.

8. Przestoje w pracy. Prace serwisowe prowadzone we własnej serwerowni mogą ograniczać dostępność zasobów firmy. W chmurze możliwe jest tymczasem takie skonfigurowanie systemów, aby prace serwisowe były praktycznie niezauważalne dla użytkownika końcowego. Dzięki temu można dużo łatwiej zaprojektować ciągłość działania.

9. Luki w bezpieczeństwie danych grożą niską jakością działania i brakiem jego ciągłości. W chmurze natomiast dane z definicji podlegają rygorystycznemu zabezpieczeniu. Potwierdzają to odpowiednie certyfikaty dostawcy chmury, które można łatwo zweryfikować.

10. Zbyt niska wydajność infrastruktury i zasobów. Rozwój firmy i zmieniające się oprogramowanie wymaga ciągłego monitorowania wydajności oraz planu budżetowego i wdrożeniowego. W chmurze możliwe jest bardzo szybkie poszerzenie zasobów, co szczególnie sprawdza się w firmach handlowych, które model biznesowy oparły o sezonowość sprzedaży.

Korzyści z migracji do chmury

Migracja do chmury to nie tylko możliwość wyeliminowania wymienionych zagrożeń, typowych dla tradycyjnego modelu przetwarzania danych. Wiele zalet wynika też z elastyczności i dostępności, chociaż korzyści z przejścia do chmury i na tym się nie kończą. Oto niektóre z powodów, dla których firmy migrują do chmury:

Niski koszt całkowity - to jeden z głównych powodów, dla których firmy wybierają IT oparte na chmurze. Systemy lokalne są często drogie od samego początku, od zakupu niezbędnego sprzętu i kosztów jego wdrożenia poprzez ciągłe zarządzanie i aktualizacje prowadzone przez pracowników wewnętrznych, nie mówiąc już nawet o kosztach zatrudnienia specjalistów do zarządzania oprogramowaniem. W chmurze dzięki stałym i przewidywalnym opłatom abonamentowym otrzymujesz wsparcie bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

- to jeden z głównych powodów, dla których firmy wybierają IT oparte na chmurze. Systemy lokalne są często drogie od samego początku, od zakupu niezbędnego sprzętu i kosztów jego wdrożenia poprzez ciągłe zarządzanie i aktualizacje prowadzone przez pracowników wewnętrznych, nie mówiąc już nawet o kosztach zatrudnienia specjalistów do zarządzania oprogramowaniem. W chmurze dzięki stałym i przewidywalnym opłatom abonamentowym otrzymujesz wsparcie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Szybsze wdrożenie - wdrażanie oprogramowania we własnej lokalizacji może zająć miesiące, jeśli nie lata, ponieważ zmieniają się priorytety i zasoby Twojej firmy. Rozwiązania chmurowe są dostępne nieomal od razu. Ta łatwość implementacji wynika przede wszystkim z dostępności gotowych usług składowych, mniejszego zaangażowania administratorów i z prostych możliwości skalowania aplikacji.

- wdrażanie oprogramowania we własnej lokalizacji może zająć miesiące, jeśli nie lata, ponieważ zmieniają się priorytety i zasoby Twojej firmy. Rozwiązania chmurowe są dostępne nieomal od razu. Ta łatwość implementacji wynika przede wszystkim z dostępności gotowych usług składowych, mniejszego zaangażowania administratorów i z prostych możliwości skalowania aplikacji. Automatyczne aktualizacje - oprogramowanie zaczyna się starzeć natychmiast po jego zakupie. Aktualizacja systemu do najnowszych wersji jest często kosztowna, a jej prawidłowe wdrożenie zajmuje dużo czasu. Dzięki rozwiązaniom zarządzanym w oparciu o chmurę automatycznie uzyskujesz najnowsze technologie bez żadnych ukrytych opłat za aktualizację.

- oprogramowanie zaczyna się starzeć natychmiast po jego zakupie. Aktualizacja systemu do najnowszych wersji jest często kosztowna, a jej prawidłowe wdrożenie zajmuje dużo czasu. Dzięki rozwiązaniom zarządzanym w oparciu o chmurę automatycznie uzyskujesz najnowsze technologie bez żadnych ukrytych opłat za aktualizację. Skalowalność i elastyczność - usługi oparte na chmurze to doskonały wybór dla firm, które stale się rozwijają lub mają zróżnicowane potrzeby w zakresie mocy obliczeniowych. Ze swej natury usługi chmurowe pozwalają na skalowanie w zależności od użytkownika i jego potrzeb biznesowych.

- usługi oparte na chmurze to doskonały wybór dla firm, które stale się rozwijają lub mają zróżnicowane potrzeby w zakresie mocy obliczeniowych. Ze swej natury usługi chmurowe pozwalają na skalowanie w zależności od użytkownika i jego potrzeb biznesowych. Wysoka dostępność - rozwiązania oparte na chmurze są bardziej dostępne niż lokalne. Daje to pracownikom dostęp do danych z dowolnego miejsca. Chmura ułatwia również współpracę między zespołami umożliwiając różnym grupom ciągły dostęp do tych samych danych i ich aktualizację.

- rozwiązania oparte na chmurze są bardziej dostępne niż lokalne. Daje to pracownikom dostęp do danych z dowolnego miejsca. Chmura ułatwia również współpracę między zespołami umożliwiając różnym grupom ciągły dostęp do tych samych danych i ich aktualizację. Bezpieczeństwo i odzyskiwanie danych - naruszenia bezpieczeństwa mają różne przyczyny - od zgubionych laptopów po wyciekające hasła. Każdy incydent może drogo kosztować, bo wiąże się z utratą danych, efektów pracy i zmniejszonymi przychodami. Warto oczywiście sprawdzić, czy dostawca usług chmurowych przechowuje dane w sposób bezpieczny, to znaczy na szyfrowanych macierzach oraz czy samo Data Center jest certyfikowane pod kątem przechowywania danych wrażliwych na platformach współdzielonych.

Korzyści, które płyną z chmury stały się trudne do podważenia, a firmy bez możliwości, jakie ona zapewnia, ryzykują, że pozostaną outsiderami transformacji. Oczywiście chmura niesie ze sobą nowe wyzwania, którymi firmy muszą zarządzać, ale elastyczność i skalowalność, jakie oferuje, mogą dodać ogromną wartość w czasach szybkich zmian zachodzących na rynku. Chmura może być remedium na wskazane ryzyka, zawsze jednak warto wykonać rachunek zysków i strat. Nie każde ryzyko jest krytyczne, choć często istnieją też nieuświadomione zagrożenia, które zauważamy dopiero w momencie, gdy jest już za późno. Niezwykle ważny element zarządzania organizacją to zarządzanie ryzykami, w tym także ryzykami teleinformatycznymi. Nie znając ich nie mamy gwarancji, że zastosowane przez nas zabezpieczenia są adekwatne do zagrożeń. Dlatego niezbędne są cykliczne audyty bezpieczeństwa. Może okazać się, że właśnie taki audyt wyznaczy trend modernizacji w Twoim biznesie i zainicjuje wejście na ścieżkę stałych wzrostów.

Przemysław Bańko, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Omniconnect Sp. z

Kiedy przenosisz się do chmury, korzystasz z kompetencji dostawcy usług. Z migracją wiążą się co prawda znaczące wyzwania, ale właściwe podejście do partnerstwa pozwala sobie z nimi poradzić. Odpowiedni integrator zapewni Twojej firmie innowacyjne technologie, do których inaczej nie miałbyś dostępu. Jeśli jest to dla Ciebie interesujące, obejrzyj webcast Orange Polska, gdzie wyjaśnione są wszelkie zawiłości związane z migracją co chmury (Porozmawiajmy o chmurze #5 Zarządzanie ryzykiem a chmura ) lub skontaktuj się z nami przez formularz dostępny na stronie