W ten sposób IoT zmienia branżę
Internet rzeczy zapewnia wzrost wydajności i nowe modele biznesowe. pl! Professional pokazuje potencjał, jaki kryje się za nim dla przemysłu.
IIoT umożliwia: dzięki modelowi biznesowemu Sigma Air Utility firma Kaeser Kompressoren oferuje sprężone powietrze jako usługę. (Źródło: Kaeser Kompressoren) Przy odpowiednim pomyśle można sprzedać wszystko – nawet powietrze. Przynajmniej jeśli chodzi o sprężone powietrze z maszyn produkowanych przez Kaeser Compressors. Dzięki modelowi operatorskiemu Sigma Air Utility firma oferuje sprężone powietrze w stałej cenie. Same urządzenia pozostają w posiadaniu Kaeser.
Aby móc oferować swoje usługi tak wydajnie, niezawodnie i oszczędnie, jak to tylko możliwe, Kaeser Kompressoren opiera się na bezproblemowej sieci i monitorowaniu swoich produktów. Według partnera technologicznego, Hewlett Packard Enterprise (HPE), firmie udało się zredukować nieplanowane przestoje o 60 procent i zmniejszyć zużycie energii sprężonego powietrza o ponad jedną czwartą.
Takie tworzenie sieci jest możliwe tylko dzięki Internetowi Rzeczy (IoT). W nim urządzenia i maszyny komunikują się ze sobą lub ze swoimi użytkownikami. W środowisku prywatnym przedmioty codziennego użytku z dostępem do Internetu, takie jak lodówki i grzejniki lub gniazdka, którymi można sterować za pomocą smartfonów, powinny przede wszystkim zapewnić większy komfort inteligentnemu domowi.
Dr. Bernhard Kirchmair Chief Digital Officer w Vinci Energies Germany (VED) www.vinci-energies.de Zdjęcie: Vinci Energies "Wspólne KPI często nie działają w IIoT."
Z kolei przemysłowy IoT (IIoT) to wymierne korzyści biznesowe. „Celem jest zwiększenie efektywności firmy poprzez przetwarzanie i łączenie danych oraz optymalizację procesów i rozwój nowych modeli biznesowych poprzez kompleksową korelację danych z różnych źródeł” – mówi Thomas Schulz, Channel Manager w GE Digital, który z Predix jest platformą IIoT opartą na chmurze. Podczas gdy komunikacja między użytkownikiem a urządzeniem jest często na pierwszym planie w sektorze klienta końcowego, łączenie maszyn w sieć odgrywa główną rolę w przemyśle. „W przeciwieństwie do IoT, IIoT jest najczęściej używany w systemach, które składają się z wielu pojedynczych maszyn lub podsystemów”, wyjaśnia Stefan Issing, Global Automotive Industry Director w firmie IFS, dostawcy oprogramowania. „Te systemy mają zwykle bardzo długą żywotność, są indywidualnie monitorowane i współdziałają z innymi systemami”. Według Bernharda Kirchmair, Chief Digital Officer (CDO) w Vinci Energies Germany (VED), IIoT jest często utożsamiany z Przemysłem 4.0: „Przemysł 4.0 oznacza również czwartą rewolucję przemysłową i pokazuje, jak dalekosiężne zmiany, które przyniesie ze sobą IIoT.”
Jako tradycyjny kraj konstruktorów maszyn i inżynierów, zapotrzebowanie na rozwiązania IIoT w Niemczech jest naturalnie wysokie. Badanie „The German Industrial IoT Market 2017-2022” opublikowane przez firmę konsultingową Arthur D. Little i stowarzyszenie branżowe Eco zakłada, że do 2022 r. wielkość rynku wzrośnie ponad dwukrotnie. Przy średnim rocznym wzroście wynoszącym około 19 procent oczekuje się, że wzrośnie z około 7 miliardów euro w 2017 roku do prawie 17 miliardów euro w 2022 roku. Accenture spodziewa się, że do 2020 r. światowa sprzedaż wyniesie co najmniej 500 miliardów dolarów dzięki inteligentnym systemom, urządzeniom sieciowym i platformom niezbędnym do analizy. „Rynek IIoT ogromnie się rozwija” – potwierdza Oliver Nickels, starszy doradca ds. cyfrowej podróży klienta w Information Services Group Germany (ISG), potwierdzając ten trend. Zdaniem ekspertów Accenture, inwestycje te stanowią ogromną dźwignię dla wyników ekonomicznych. Szacują, że IIoT doprowadzi do wzrostu gospodarczego w Niemczech o około 570 miliardów euro do 2030 roku. Oczekuje się, że na całym świecie IIoT wygeneruje około 14 bilionów dolarów dodatkowej produkcji ekonomicznej.
Warunki wstępne dla triumfalnego postępu IIoT w tym kraju są bardzo dobre. Według Eco i Arthura D. Little'a Niemcy są jednym ze sztandarowych krajów, o czym świadczy m.in. liczba robotów przemysłowych. „Podczas gdy gęstość robotów na pracownika przemysłowego wynosi prawie 70 na 10 000 pracowników na całym świecie, Niemcy znajdują się w pierwszej piątce krajów na świecie z około 300 robotami na 10 000 pracowników” — czytamy w raporcie. Doradca ISG Nickels również przypisuje pionierską rolę niemieckiemu przemysłowi: „Przede wszystkim niemiecki przemysł motoryzacyjny i inżynieria mechaniczna zajmują wiodącą pozycję w wykorzystaniu IIoT.” Według Nickels, te dwie branże stanowią nieco ponad 50 procent niemiecki rynek IIoT, a następnie dostawcy energii oraz przemysł elektryczny i elektroniczny. „Tym właśnie Niemcy różnią się od reszty świata” – donosi analityk. „W innych uprzemysłowionych krajach wykorzystanie IIoT w obszarze transportu i logistyki jest już bardzo zaawansowane. Nie jest to jeszcze tak wyraźne w Niemczech ”.
Trzy kroki do sukcesu IIoT Firma konsultingowa Accenture zaleca wprowadzenie IIoT w trzech krokach: Faza 1: Pilotaż i szkolenie podstawowe Opracuj konkretne scenariusze aplikacji i przetestuj je tak szybko, jak to możliwe (szybkie prototypowanie). Ogranicz się do małych, zarządzalnych projektów. Równolegle pracuj nad kompleksową wizją IIoT i modelem partnerskim. Zidentyfikuj: jakie możliwości oferuje Ci IIoT (lepsze doświadczenie klienta, szczuplejsza produkcja, nowe modele biznesowe), jakie umiejętności musisz zdobyć, jakich narzędzi potrzebujesz (analiza, platformy IIoT), jak powinna wyglądać globalna analiza biznesowa i mapa drogowa dla usług cyfrowych Jak chcesz współpracować z partnerami Faza 2: Industrializacja i rozwój Budowanie kluczowych umiejętności i partnerstwa Zacznij od wdrożenia i wdrażania modeli biznesowych, umiejętności technologicznych i usług Sprawdź wyniki i wartość dodaną za pomocą odpowiednich KPI Faza 3: Skalowanie Przyspiesz i zoptymalizuj model dostarczania Zapewnienie optymalnego stosunku kosztów do korzyści, na przykład poprzez wykorzystanie mocy lub synergii na morzu Accenture „Connected Business Transformation” (uzupełnione, zmienione)
Firma konsultingowa Accenture rekomenduje wprowadzenie IIoT w trzech krokach:
Faza 1: pilotowanie i szkolenie podstawowe
Opracuj konkretne scenariusze aplikacji i przetestuj je tak szybko, jak to możliwe (szybkie prototypowanie). Ogranicz się do małych, zarządzalnych projektów. Równolegle pracuj nad kompleksową wizją IIoT i modelem partnerskim. Zidentyfikować:
Faza 2: industrializacja i wzrost
Faza 3: skalowanie
Accenture „Connected Business Transformation” (dodane, zmienione)