Przechowywanie danych w chmurze i ryzyko ich utraty
Przechowywanie danych w chmurze, najpopularniejsi dostawcy usług
Chmura jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi do pracy. Rozwój szybkich łączy sprawił, że dostęp do zdalnych zasobów sieci stał się nieograniczony. Przechowywanie danych w chmurze pozwala oszczędzić ogromną ilość czasu, podnosi efektywność. Rozwojowi komputerów od zawsze towarzyszyła wymiana plików. Wędrówki do kolegi z zawiniętym w T-shirt dyskiem w plecaku, po film lub mp3, w 1998 roku – było normą, tak jak łączenie komputerów przewodem RS232…
Chmura to również profesjonalne zastosowania np. platforma Microsoft Azure, Amazon Web Services czy Google Cloud. O nich nie będzie.
Dla indywidualnego użytkownika, to głównie synchronizacja, wymiana, udostępnianie plików liczą się najbardziej. Dlatego skupimy się na rozwiązaniach konsumenckich, sprawdzających się dla każdego użytkownika komputera i smartfona.
VOD i streaming muzyki odbywa się w chmurze. Nie ma już potrzeby gromadzenia GB plików na dyskach. Choć amatorzy wysokiej jakości nadal mogą korzystać z plików np. FLAC do muzyki. Coraz więcej programów, ma zintegrowaną synchronizację plików w chmurze. Np. Adobe oprócz programów do obróbki zdjęć czy filmów przy okazji ofertuje miejsce na nie. Dzięki temu możliwe jest kontynuowanie edycji na innym urządzeniu, szybkie dzielenie się pracą lub współpraca przy jednym projekcie.
Ze względu na chmurę laptopy straciły napędy optyczne. Dzięki temu stały się bardziej mobilne. A smartfony i tablety mogą
Do każdej chmury zalogujemy się przez aplikację mobilną, aplikację na PC / Mac lub przeglądarkę.
Jakie korzyści płyną z wykorzystania chmury?
kopie zapasowe
synchronizacja zdjęć
dostęp do plików w każdym miejscu gdzie jest Internet
udostępnianie plików
wspólna edycja
synchronizacja między kilkoma urządzeniami
oszczędność czasu
podniesienie efektywności pracy
Amazon Drive
Usługa, która zapewne jeszcze zyska popularność na naszym rynku. W podstawowej wersji ofertuje 5 GB dysku za darmo. Płatne wersje do 2 TB:
100 GB za 1,99 $ miesięcznie lub 19,99 $ rocznie
1 TB za 6,99 $ miesięcznie lub 59,99 $ rocznie
2 TB za 11,99 $ miesięcznie lub 119,98 $ rocznie
Oprócz planów powyżej, można wykupić w rocznej subskrypcji przestrzeń nawet do 30 TB co kosztuje 1799,70 $ rocznie.
Amazon Drive w Google Play
Amazon Drive w App Store
Apple iCloud
Chmura dla użytkowników produktów marki Apple. Darmowa wersja usługi oferuje 5 GB przestrzeni. Na stronie otrzymujemy dostęp do wszystkich funkcji. Zsynchronizowanych zdjęć, zakładek Safari, notatek, kalendarza, plików, wiadomości. Płatna wersja dostępna jest w trzech planach:
50 GB za 3,99 zł
200 GB za 11,99 zł
2 TB za 39,99 zł
iCloud jest usługa zintegrowaną z każdym urządzeniem firmy Apple. iCloud ogranicza się do ekosystemu Apple. Nie jest uniwersalną usługą jak konkurencja.
Dropbox
Chmura Dropbox oprócz zwykłej przestrzeni na pliki, to zaawansowana funkcja kopii zapasowych komputera, 256 bitowe szyfrowanie przechowywanych plików. Odzyskiwanie plików i historia wersji w zależności od wybranej subskrypcji od 30 do 180 dni historii. Wiele innych nowoczesnych funkcji sprawdzających się w pracy zespołowej.
Aplikacje w Dropbox-ie
Transfer służy do wysyłanie dużych plików do użytkowników bez konta Dropbox. Transfer umożliwia potwierdzenie dostarczenia i sprawdzenie ilości pobrań i wyświetleń. Aplikacja Transfert wysyła kopię pliku, oryginał pozostaje bez zmian.
Paper jest aplikacją łączącą moodbord z zadaniami do pracy w zespole. Jest kreatywnym „brudnopisem”.
Hello Sing służy do bezpiecznego podpisywania dokumentów.
Gdyby tego było mało Dropbox ma własny App Center dzięki któremu zintegrujemy z nim dodatkowe aplikacje ułatwiające pracę. Dropbox można zintegrować z Microsoft Office lub kontem Google.
Oferta Dropbox dla użytkowników indywidualny
Dropbox Basic 2 GB za darmo
Dropbox Plus 2 TB dla jednego użytkownika 11,99 € miesięcznie lub 9,99 € miesięcznie w rozliczeniu rocznym
Dropbox Family 2 TB licencja dla maksymalnie 6 użytkowników, 2 TB jest współdzielone. 19,99 € miesięcznie lub 16,99 € miesięcznie w rozliczeniu rocznym
Biznesowa oferta chmury Dropobox opiera się na trzech planach: Professional 3 TB, Standard 5 TB, Advenced przestrzeń bez limitu. Plany różnią się zaawansowanymi funkcjami, szczegóły można znaleźć na stronie
Jak uzyskać więcej miejsca za darmo w Dropbox?
za zaproszenie znajomego otrzymasz 500 MB jeśli on zainstaluję aplikację na swoim komputerze, można otrzymać maksymalnie 16 GB
za instalację na urządzeniu mobilnym otrzymasz 250 MB
za włączenie funkcji przesyłania zdjęć z aparatu 3 GB (nie wiem czy nadal jest taka możliwość)
Dropbox w Google Play
Dropbox w App Store
Google Drive
Dysk od Google jest częścią całego konta Google, do dyspozycji mamy szereg narzędzi. Jest to jedna z najbardziej popularnych usług. Sam dysk zintegrowany jest z arkuszami, dokumentami, prezentacją oraz formularzami. Przy wyborze synchronizacji zdjęć z kompresją otrzymujemy nieograniczoną przestrzeń na zdjęcia. Przydatną funkcją jest tworzenie kopi zapasowych urządzeń z Androidem, lub Chrome OS, po resecie urządzenia, szybko przywrócimy wszystkie aplikacje i ustawienia. Gogole Drive w podstawowej wersji to 15 GB bezpłatnego miejsca na nasze pliki. Płatne subskrypcje:
100 GB za 8,99 zł miesięcznie lub 89,99 zł rocznie
200 GB za 13,99 zł miesięcznie lub 139,99 zł rocznie
2 TB 46,99 zł miesięcznie lub 469,99 zł rocznie
Google Drive w Google Play
Google Drive w App Store
Microsoft OneDrive
OneDrive jest usługą porównywalną do Google Drive. Usługa dysku, pakietu biurowego, poczty. W subskrypcji Personal lub Family usługa dostępna z pakietem Microsoft Office 365. Pakietu Office nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Integracja z chmurą, automatyczne zapisywanie, pozwala na swobodną pracę, bez obawy, że zapomnimy użyć kombinacji klawiszy: Ctrl + S.
OneDrive Basic 5 GB — bezpłatne
One Drive Standalone 100 GB — 7,99 zł miesięcznie
One Drive z Office 365 Personal 1 TB — 29,99 zł miesięcznie lub 299,99 zł rocznie
One Drive z Office 365 Family 6 TB (1 TB na użytkownika) — 42,99 zł miesięcznie lub 429,99 zł rocznie
OneDrive w Google Play
OneDrive w App Store
Mega
Ostatnia, ale nie najgorsza usługa przechowywania danych w chmurze. Podstawowa funkcjonalność to kopia zapasowa, synchronizacja plików, udostępnianie, bezpieczny czat. Tuż obok przy Google Drive, Mega oferuje na start 15 GB, ale to nie wszystko. Mega zdobycze to bonusowe GB, które można zdobyć i tak:
rejestracja w serwisie MEGA to 35 GB dodatkowej przestrzeni, tylko na 30 dni
dodatkowej przestrzeni, tylko na 30 dni za instalację MEGAsync na komputerze otrzymamy dodatkowe 20 GB na 180 dni
na 180 dni za instalację aplikacji mobilnej 15 GB na 180 dni
na 180 dni zaproszenie znajomego 10 GB na 365 dni (zaproszeń może być wiele)
na 365 dni (zaproszeń może być wiele) weryfikacja SMS to 20 GB na 180 dni
Mega stawia na bezpieczeństwo, obsługuje szyfrowanie end-to-end czyli klucz szyfrujący jest uzyskany z hasła do serwisu. Obsługuje dwuetapową weryfikację.
Pakiety cenowe MEGA:
PRO Lite 400 GB — 4,99 € miesięcznie / 49,99 € rocznie
PRO I 2 TB — 9,99 € miesięcznie / 99,99 € rocznie
PRO II 8 TB — 19,99 € miesięcznie / 199,99 € rocznie
PRO III 16 TB — 29,99 € miesięcznie / 299,99 € rocznie
PRO II i PRO III przedstawione orientacyjnie są poza zestawieniem w tabeli.
MEGA w Google Play
MEGA w App Store
Zestawienie usług
Tabela wymaga legenda, dlatego na początku proszę zapoznać się z kilkoma uwagami, żeby
OneDrive z Office 365 Family 6 TB – 6 TB ponieważ z usługi może korzystać 6 użytkowników, każdemu przysługuje 1 TB (~1000 GB). Usługa OneDrive z Office 365, oprócz przestrzeni dyskowej dostajemy pełny pakiet narzędzi Office: Word, Excel, Outlook, PowerPoint i inne.
Usługa Amazon Drive sprzedawana jest w dolarach, za chmurę od Mega i Dropbox-a opłata dokonywana jest w euro. Przy zakupie obowiązuje cena wymiany. Dla lepszego porównania ofert, tabela automatycznie przelicza cenę na złotówki po aktualnym kursie.
Cena za GB mies. jest to miesięczny koszt 1 GB danych.
Cena za GB rok, jest to koszt 1 GB danych jaką zapłacimy miesięcznie, ale z opłatą w skali roku. Dzięki temu możemy zobaczyć, która oferta ma najtańsze GB.
Niektóre oferty takie jak Amazon Drive, Google Drive, OneDrive, Mega, Dropobox, mają korzystniejszą cenę przy zakupie usługi na rok. Dropbox przy rozliczeniu rocznym pobiera opłatę miesięcznie. Z kolej Amazon Drive, OneDrive, Mega, Google Drive wybierając opłatę roczną musimy zapłacić z góry za cały rok. Przy opłacie za rok z góry zazwyczaj dostajemy 2 miesiące „gratis”.
Podsumowanie
Jaką usługę przechowywania danych w chmurze wybrać?
OneDrive lub Google Drive — dla tych którzy szukają zintegrowanego, wielozadaniowego środowiska.
Google Drive lub MEGA — dla tych którzy szukają największej darmowej przestrzeni z wyróżnieniem MEGA za duże dodatkowe bonusy.
Amazon Drive 1 TB — najtańszy GB w rozliczeniu rocznym
Amazon Drive 2 TB — najtańszy GB w rozliczeniu miesięcznym
OneDirve Family z Office 365 — najtańsze GB dla wielu użytkowników bez względu na wybraną opcję rozliczenia miesiąc lub rok.
MEGA lub Dropbox — zwiększone bezpieczeństwo
…po drodze do tego wszystkiego były kasety, dyskietki, płyty CD, DVD, pendrive, lokalne sieci oparte na przewodzie koncentrycznym, skrętce.
Bezpieczni w chmurze #1 - zalety i wady przechowywania danych w chmurze
W tym poście dowiesz się dlaczego warto przetrzymywać dane w chmurze. Opowiem też o zagrożeniach, na jakie musisz uważać korzystając z wirtualnego dysku.
Czym jest dysk w chmurze?
Chmura danych umożliwia przechowywanie zawartości na zewnętrznym serwerze dostawcy (tj. Apple, Microsoft, Google, etc.). W skrócie: na zewnętrznym dysku dostępnym online. Zamiast zapisywać pliki na własnym urządzeniu lub przesyłać je poprzez email, Twoje dane mogą zostać zapisane na serwerze wybranego dostawcy. Dodatkowo, możesz utworzyć repozytorium, do którego Ty i osoby z Twojego otoczenia będziecie mieli dostęp w dowolnym momencie.
Bezpieczeństwo
Przechowywanie danych w chmurze jest bardzo bezpieczne! Dlaczego?