Big Data: korzyści i zagrożenia

By Weronika Skotnicka

jakie korzyści wnosi do biznesu przetwarzanie danych? • rssicons.pl

Czym jest tzw. Big Data? Jakie znaczenie ma analiza danych wewnętrznych firmy? Czy dzięki Big Data można przewidzieć przyszłe losy przedsiębiorstwa i zapobiec niepowodzeniom biznesowym? Zapraszamy do lektury!

Big Data – co to takiego?

Big Data to pojęcie, które odnosi się do różnorodnych zbiorów danych, których analiza może prowadzić do zdobycia nowej, wartościowej i przydatnej w praktyce wiedzy. Zbiory te są zmienne, różnorodne i nie da się ich przetwarzać przy użyciu powszechnie dostępnych metod. Celem tej trudnej analizy zbioru danych jest wspomaganie podejmowania trudnych decyzji, odkrywanie nowych zjawisk oraz optymalizacja wielu procesów, w tym także biznesowych.

Big Data w biznesie – jak przewidzieć wzloty i upadki?

Dane wewnętrzne organizacji to bardzo cenny zasób. Obecnie używa się coraz więcej narzędzi, które zautomatyzują pracę w firmie, wiele przedsiębiorstw korzysta także z rozwiązań AI. Maszyny wykonują wiele zadań bardziej precyzyjnie i szybciej niż człowiek, nic więc dziwnego, że przekierowujemy na nie niektóre zadania. Analiza wewnętrznych danych umożliwia opracowanie kluczowej strategii działania oraz osiągnięcie przewagi nad konkurencją. Dzięki tego typu procesom można przewidzieć wzloty i upadki firmy oraz zaradzić niepowodzeniom na bardzo wczesnym etapie.

Big Data pozwala przewidzieć zachowania konsumentów, zrozumieć przyczyny ich wyborów oraz wystosować odpowiednie plany działania, które zwiększą sprzedaż. Ilość danych gromadzona obecnie przez wyszukiwarki internetowe oraz mobilne urządzenia jest ogromna! Kampanie AdWords, content marketing oraz pozycjonowanie stron na podstawie tych informacji może się opłacić. Należy tylko wiedzieć, jak je zanalizować i zinterpretować tak, by przydały się w biznesie!

Jakie korzyści niesie za sobą przetwarzanie i analiza wewnętrznych danych?

Big Data oraz technologie służące analizie danych odnajdują zastosowanie w wielu różnych branżach. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zarządzanie biznesem jest o wiele łatwiejsze, a podejmowanie decyzji nie zachodzi wskutek intuicji, czy sugerowania się tym, co mówią inni, tylko jest konsekwencją świadomego myślenia i głębokich, sukcesywnych analiz. Dzięki Big Data wypracujesz najlepszą strategię dla swojego biznesu i zidentyfikujesz i wyeliminujesz zawczasu elementy, które mogłyby się przyczynić do jego krachu.

najważniejsze korzyści

Rozwój gospodarczy jest bezpośrednio związany ze stałym wzrostem ilości informacji, które muszą być przetwarzane w różnych firmach. W rezultacie konieczne jest nie tylko przechowywanie tych danych, ale również możliwość ich szybkiego odnalezienia w różnych miejscach zewnętrznych i aktywnego przetwarzania. Doskonałą odpowiedzią na te potrzeby jest Big Data.

Podstawowym celem Big Data jest zminimalizowanie wysiłku, jaki dana osoba musi włożyć w analizę danych biznesowych, co przekłada się na większą wydajność biznesową. Big Data umożliwia szybsze wyszukiwanie informacji, zwłaszcza tych, które są najnowsze lub najważniejsze dla Twojej firmy. W wielu firmach proces wyszukiwania informacji pochłania nawet 20-50% czasu pracy. Lepiej jest spędzać ten czas na innych działaniach, które generują realne zyski.

Zarządzanie ryzykiem

Duże dane są najczęściej wykorzystywane do monitorowania, a co za tym idzie również do zmniejszania ryzyka związanego z łańcuchem dostaw. Na przykład, można automatycznie znaleźć wszystkie pojawiające się obecnie krytyczne recenzje dotyczące dostawców lub rynku dostaw. Pozwala to na szybkie podejmowanie działań i natychmiastowe reagowanie na zmiany, które znacznie zmniejszają różne rodzaje ryzyka biznesowego.

Zmniejszenie kosztów

Big Data dodatkowo redukuje koszty firmy, np. związane z zakupem poszczególnych produktów. Można to skorelować z danymi dotyczącymi cen rynkowych, aby jak najszybciej zareagować i wprowadzić korzystne zmiany, np. oferując wykonawcy renegocjację cen. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie oszczędności, a tym samym poprawę rentowności firmy.

Sprawdź także: energetyka – PTS Rabka

Big Data: korzyści i zagrożenia

Ilość danych, jakie generujemy na swój temat, korzystając z różnych urządzeń i aplikacji, jest coraz większa, a przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują potencjał, jaki daje technologia Big Data, pozwalająca na ich skuteczne analizowanie i wykorzystywanie. Analityka danych to jednak nie tylko ogromne możliwości, ale również wiele zagrożeń prywatności oraz potencjalnej dyskryminacji konsumentów.

Przeczytaj także: Big Data? Nie, to już Hellabytes, czyli piekielnie dużo bajtów

Kliknij, aby powiekszyć fot. Egor - Big Data Technologia Big Data prowokuje wiele pytań, dotyczących zagrożenia naruszania prywatności jednostki czy jej potencjalnej dyskryminacji.

„zgodnie z art. 173 ustawy Prawo telekomunikacyjne, przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, m. in. pod warunkiem, że jest on uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny i zrozumiały o celu przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do tej informacji, a także o możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi”.

Zagrożenie dyskryminacją

Sprzedaż baz danych

„Udostępnienie bazy danych osobowych innemu podmiotowi jest, co do zasady legalna, jednakże wymaga zachowania warunków określonych w ustawie o ochronie danych osobowych. Przede wszystkim chodzi tu o uzyskanie zgody osoby, której dane są zbierane, odpowiedniej treści, w szczególności w sytuacji, kiedy wraz z udostepnieniem bazy danych osobowych innemu podmiotowi zmienia się cel przetwarzania danych osobowych. Wówczas, w udostępnianej bazie mogą znajdować się tylko dane tych osób, które wyraziły na to zgodę” – zaznacza Michalak.

„Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych, zasadniczo w przypadku zbierania danych osobowych nie od osoby, której one dotyczą, administrator danych jest zobowiązany poinformować tę osobę, z której danych korzysta i którymi dysponuje, o adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, celu i zakresie zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych, prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej” – dodaje Michalak.

Przeczytaj także: Jak Prawo telekomunikacyjne uderza w marketing

Używając wszystkich mobilnych udogodnień zostawiamy w Internecie ogromne ilości informacji na swój temat, a historie kliknięć czy lokalizacji coraz chętniej są wykorzystywane przez przedsiębiorców do działań marketingowych. Tego rodzaju dane pochodzą z różnych źródeł, m.in. z kart lojalnościowych, newsletterów, ruchów na stronie czy z dedykowanych aplikacji, a ich umiejętna analiza daje olbrzymie możliwości. Technologia Big Data prowokuje jednak również wiele pytań, dotyczących zagrożenia naruszania prywatności jednostki czy jej potencjalnej dyskryminacji. Przedsiębiorcy sięgający po tego typu narzędzia i analizy, powinni mieć świadomość ram prawnych, które zminimalizują możliwość wykluczeń społecznych, a także zapewnią odpowiednią ochronę danych osobowych oraz prawo do prywatności konsumentów.Stosowanie popularnych plików cookies umożliwia m.in. personalizowanie treści pojawiających się na stronach internetowych m. in. poprzez dopasowywania reklam, komunikatów lub też zapamiętywanie preferencji. Jednak ich stosowanie podlega regulacji ustawowej, której przedsiębiorcy oraz właściciele i administratorzy stron powinni przestrzegać.Jak twierdzi Paweł Michalak z kancelarii MKZ Partnerzy:Należy również pamiętać, że usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy stały dostęp do aktualnej informacji o funkcji i celu oprogramowania, z którego ten korzysta lub danych niebędących składnikiem treści usługi, wprowadzanych przez usługodawców do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.Abonent lub użytkownik końcowy powinien mieć również wpływ na warunki przetwarzania danych za pomocą, nie tylko ustawień przeglądarki, lecz także konfiguracji samej usługi. Użytkownik końcowy musi wyrazić zgodę na gromadzenia danych za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub odpowiednio skonfigurować usługę. Należy również pamiętać, że zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia innej treści lecz musi mieć wyraźny charakter.Coraz więcej firm zbiera dane „na zapas”, dzięki czemu mogą lepiej przewidywać wybory zakupowe na podstawie analizowanych danych. Celem jest zdobycie większej wiedzy o klientach, aby trafniej targetować usługi i produkty oraz przewidywać nadchodzące trendy. Tego rodzaju analizy, często przez ilość przetwarzanych danych oraz jej automatyzację, narażają wielu konsumentów na dyskryminację na tle rasowym lub etnicznym, jak również ze względu na poglądy polityczne, wyznanie lub przekonania czy nawet stan zdrowia. Niezbędne staje się więc przeprowadzenie wcześniejszych symulacji systemów analizy danych, które pozwolą na wyeliminowanie ewentualnego zagrożenia dyskryminacją czy wykluczeniem.Coraz częstszym zjawiskiem jest również gromadzenie danych klientów w celu ich udostępniania lub sprzedaży innym podmiotom. W przypadku takich działań należy mieć świadomość, że wszelkie operacje wykonywane na danych osobowych, czyli m.in. ich zbieranie, przetwarzanie lub udostępnianie są ściśle regulowane w ustawie o ochronie danych osobowych.Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup oraz korzystanie z tego rodzaju bazy, stają się jej administratorami, a w konsekwencji muszą wypełnić wszystkie zobowiązania wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych. Zobowiązane są przede wszystkim do wypełnienia obowiązku informacyjnego.Big Data to przyszłość marketingu, która daje olbrzymie możliwości dotarcia do odpowiednich klientów. W niedalekiej przyszłości stanie się podstawowym narzędziem marketingowym. Korzystanie z tego typu rozwiązań niesie za sobą wiele społecznych zagrożeń. Niezbędne jest zatem systematyczne wprowadzenie i solidne przestrzeganie odpowiednich regulacji, które będą odpowiednio chronić interesy klientów oraz ich internetową historię.